'Ruimte maak je niet alleen met stenen – ook met keuzes die mensen verbinden of uitsluiten.'
Wat zegt een straat over wie er welkom is? Hoe ontwerp je een wijk waarin iedereen zich thuis voelt – ook als achtergronden, wensen en belangen botsen? En hoe ziet jouw ideale samenleving eruit als jij hem zelf mag bouwen?
Type activiteit: workshop/entertrainment
Duur activiteit: 1/2 dag (3 uur) tot hele schooldag
Groepsgrootte: 30 leerlingen/ 1 klas (in groter verband worden de groepen opgedeeld)
Leerniveau: VO & MBO (vanaf 14 tot en met 18 jaar)
Vak: maatschappij, algemeen vormend onderwijs, ckv
Prijs: indicatieve prijs per leerling € 12,75 (op basis van een halve dag en 0% btw. Zie voor verdere informatie het katern prijs)
Locatie: op school
Vraag vrijblijvend een offerte aanProgramma
In deze workshop gaan leerlingen actief aan de slag met de vraag: hoe geven wij samenleven vorm? Ze ontdekken hoe gebouwen, straten, pleinen en parken veel meer zijn dan fysieke structuren: het zijn ruimtes die bepalen wie zich gezien voelt, wie er meedoet – en wie niet. Via creatieve opdrachten en actuele dilemma’s leren ze de invloed van ruimtelijke keuzes op sociale veiligheid, privacy, toegankelijkheid en gemeenschapsvorming.
Met deze workshop wordt burgerschap tastbaar én ruimtelijk. Leerlingen oefenen in:
- Democratische besluitvorming – samenwerken, afwegen, kiezen.
- Inclusief denken – rekening houden met andere leefwijzen, stemmen en behoeften.
- Ruimtelijk bewustzijn – ontdekken hoe de gebouwde omgeving bijdraagt aan (on)gelijkheid, participatie en verbondenheid.
Ze verbeelden hun visie in tekeningen, gesprekken én in een kartonnen maquette die ze samen bouwen. Zo leren ze dat de inrichting van een wijk net zo politiek en sociaal geladen is als het gesprek in de klas.
Hoe werkt het?
We starten met een korte introductiefilm over het thema en de werkwijze. Daarna gaan de leerlingen in kleine groepen van ca. vijf deelnemers aan de slag. Elke deelnemer krijgt een eigen rol: van projectleider tot bewoner of voorbijganger – allemaal met een uniek perspectief op de wijk die gebouwd wordt.
Aan de hand van specifieke opdrachten maken ze samen een eerste versie van hun ideale wijk. Elke keuze leggen ze vast: wie beslist wat, waar, waarom en hoe? Hun project presenteren zij voor de gehele klas die vragen mag stellen. Vervolgens kunnen leerlingen in een tweede bouwronde de ontwerpen aanpassen en verbeteren.
De dag eindigt met een reflectief gesprek: wat valt op in de keuzes? Welke spanningen of overeenkomsten zijn zichtbaar geworden? En hoe draagt ruimtelijke ordening bij aan een inclusieve samenleving?
Leerdoelen
De leerlingen leren hoe de leef- en woonomgeving ons zelfbeeld en dat van andere bepaald.
- Kunnen identificeren welke onderdelen in de stad zij belangrijk vinden.
- Kunnen uitleggen waarom sommige gebouwen of vormen van straatindeling mensen in- of uitsluiten.
- Kunnen analyseren hoe je een omgeving vorm kunt geven.
- Kunnen reflecteren op de verschillende standpunten van medeleerlingen.
- Samen een nieuwe ontwerp kunnen realiseren en presenteren.
Leren, begrijpen, onderzoeken en je perceptiekaders verbreden door te ervaren en te doen, dat blijft beter hangen. Onze workshops en evenementen noemen we daarom entertrainment. Entertrainment is een tussenvorm tussen entertainment en training/leren. Samen doen en samen leren met plezier.
Prijs
De prijs is afhankelijk van variabelen zoals groepsgrootte, locatie en eventuele inhoudelijke wensen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend aanbod. We denken graag mee over een passende invulling.
Om een indicatie te hebben van de prijs voor deze workshop, geven wij je graag de volgende informatie mee:
- Indicatieve prijs per deelnemer: € 12,75 (inclusief 0% btw).
- Minimale prijs is gebaseerd op 1 klas van 30 leerlingen en een workshop van een halve dag.
- Bij groepen groter dan 30 leerlingen worden 1 of meer begeleiders toegevoegd.
- Inbegrepen zijn materiaalkosten en professionele begeleiding.
- Locatiekosten zijn niet opgenomen in de prijsindicatie. De workshop kan ook bij u op school worden uitgevoerd.